1 ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
46 χρόνια Τουρκικής κατοχής είναι πάρα πολλά. Επιτέλους ας βρούμε τους τρόπους να κάμψουμε την Τουρκική αδιαλλαξία και συμπεριφορά. Εμείς ξεκάθαρα δηλώνουμε ότι εργαζόμαστε για να βρεθεί η λύση που θα απελευθερώνει και θα επανενώνει τον τόπο μας. Μια λύση που θα προκύπτει από την μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας σε ΕΝΑ ομόσπονδο διζωνικό δικοινοτικό κράτος με πλήρη εφαρμογή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των βασικών ελευθεριών όλων των νόμιμων κατοίκων του νησιού μας, οι οποίοι θα μπορούν να απολαμβάνουν τα δικαιώματα τους στην Ευρωπαϊκή μας οικογένεια.
Σε ΕΝΑ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ, χωρίς εγγυήσεις, επεμβατικά δικαιώματα και στρατεύματα κατοχής.
Εμείς ΔΕΝ ΒΟΛΕΥΟΜΑΣΤΕ με την κατοχή.
Καλούμε όλες τις δυνάμεις όπως επικεντρωθούμε σε ένα κοινό στόχο που θα στηρίζεται στις αποφάσεις του Εθνικού Συμβουλίου, που επίσης στηρίζονται στις συμφωνίες κορυφής Μακαρίου - Ντενκτάς, Σπύρου Κυπριανού – Ντενκτάς και στη Συμφωνία της 8ης Ιουλίου Τάσσου Παπαδόπουλου – Ταλάτ και βεβαίως στα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών και τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Τουρκία και οι προστατευόμενοι της στο ψευδοκράτος μιλούν για 2 κράτη, για διχοτόμηση.
Ας μην τους ευκολύνουμε άθελα μας, με το να αμφισβητούμε και εμείς τη μορφή της λύσης του Κυπριακού. Ας αγωνιστούμε για να βελτιώσουμε όσα αρνητικά υπάρχουν και ας αξιοποιήσουμε όσες δυνάμεις μπορούμε ώστε να αναγκαστεί η Τουρκία να μεταβάλει τη θέση της και ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ να βρούμε την πολυπόθητη λύση.
2 ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2021
Η χρονιά που διανύουμε αλλά και το 2021 είναι πολύ κρίσιμες για την κυπριακή οικονομία. Ενώ τα τελευταία χρόνια η πορεία της οικονομίας βρισκόταν σε ρυθμούς ανάκαμψης μετά και την προηγούμενη κρίση, η πανδημική κρίση της νόσου COVID-19 έχει οδηγήσει την κυπριακή οικονομία σε ρυθμούς ύφεσης της τάξης του -5.5%. Δεν θα αναφέρω όλους τους βασικούς δείκτες, αλλά είναι φανερό ότι για το 2020, λόγω της μεγάλης ύφεσης, όλοι οι δημοσιονομικοί δείκτες θα χειροτερέψουν.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι η αβεβαιότητα ως προς την διάρκεια, την έκταση αλλά και την ένταση της κρίσης αυτής. Έτσι οι οποιεσδήποτε προβλέψεις είναι αβέβαιες και καθόλου ασφαλείς και τα ρίσκα θα είναι αναλόγως της πορείας της πανδημίας. Το ίδιο αβέβαιο είναι και ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2021, καθώς έχει ετοιμαστεί με βάση κάποιες υποθέσεις, κάποια σενάρια και κάποια δεδομένα τα οποία και αυτά είναι αβέβαια λόγω της πανδημίας.
Επί πλέον ανησυχούμε και για μια σειρά από άλλα θέματα όπως π.χ.
1 για την πορεία που θα ακολουθήσει ο τομέας του τουρισμού και δεδομένης της εξάρτησης της οικονομίας μας από τον τομέα του τουρισμού,
2 για το ψηλό ποσοστό των ΜΕΔ, παρά την μείωση των τελευταίων χρόνων,
3 για την κατάργηση του επενδυτικού προγράμματος, για το οποίο έχει τεράστια ευθύνη η Κυβέρνηση αφού το σχέδιο, όπως αποδείχτηκε, είχε διαχρονικές αδυναμίες και έτυχε καταχρηστικής εκμετάλλευσης από διάφορους επιτήδειους και απατεώνες,
4 για το περιεχόμενο της συμφωνίας εξόδου μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
5 για τον μεγάλο αριθμό μεταναστών, και
6 για τυχόν επιπτώσεις από τη νέα συμφωνία διπλής φορολογίας με τη Ρωσία.
Για τους πιο πάνω λόγους, ο Προϋπολογισμός του 2021 είναι ιδιαίτερα σημαντικός και θα πρέπει μέσω του Προϋπολογισμού αυτού, να υλοποιηθούν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις τις οποίες θα αναφέρω πιο κάτω, θα πρέπει να στηριχθεί ο πρωτογενής και δευτερογενής τομέας της οικονομίας παρέχοντας κίνητρα και φορολογικές διευκολύνσεις ώστε οι τομείς αυτοί να συμβάλουν πραγματικά σε μια υγιή και βιώσιμη οικονομία, και θα πρέπει να στηριχθεί η μεσαία τάξη η οποία τείνει να εξαφανιστεί. Γενικά με τη στενή και τακτική παρακολούθηση και αξιολόγηση του Προϋπολογισμού θα πρέπει να ληφθούν έγκαιρα όλα τα απαραίτητα μέτρα και δράσεις προκειμένου οι στόχοι του να καταστούν εφικτοί και ο Προϋπολογισμός να χρησιμοποιηθεί ως το εργαλείο προς άμβλυνση των συνεπειών της πανδημικής κρίσης.
3 ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
Προσπαθήσαμε όσο περνούσε από το χέρι μας να μετριάσουμε τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης που ταλανίζει ακόμη τους συμπολίτες μας.
Κάναμε τεράστιες προσπάθειες να πείσουμε πρώτα την Κυβέρνηση για την ανάγκη του σχεδίου Εστία, μετά να πείσουμε τους συμπολίτες μας να κάνουν αίτηση στο Εστία, και τώρα συνεχίζουμε τις προσπάθειες ώστε να υπάρξει η αναγκαία ευελιξία στην εξέταση των αιτήσεων των 6500 συμπολιτών μας. Υπενθυμίζουμε ότι καμία διαδικασία εκποίησης δεν προχωρά σε όσους απορρίπτονται. Ακόμα και σε όσους δεν πληρούν το κριτήριο της δυνατότητας αποπληρωμής της δόσης που θα προκύψει, η Κυβέρνηση ανέλαβε τη δημιουργία πρότασης η οποία να επιλύει και αυτό το θέμα χωρίς να προχωρούν διαδικασίες εκποίησης.
Επίσης βελτιώσαμε την νομοθεσία για τις εκποιήσεις εισάγοντας την πρόνοια της υποχρεωτικής εφαρμογής του κώδικα της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου για τις αναδιαρθρώσεις και αν οι εμπορικές τράπεζες δεν το πράττουν, το γεγονός αυτό να είναι λόγος για ακύρωση της εκποίησης από το δικαστήριο.
Τέλος καταθέσαμε Πρόταση Νόμου την οποία ετοιμάσαμε σε συνεργασία με τους Συνδέσμους Προστασίας της Πρώτης Κατοικίας και Δανειοληπτών, ώστε να μπορεί να αξιοποιείται η νομοθεσία της διαιτησίας μετά τη λήψη της Επιστολής τύπου Ι, και να προτείνει ο διαιτητής το δίκαιο οφειλόμενο ποσό, χωρίς βεβαίως κάποιος από τους εμπλεκόμενους να χάνει τα οποιαδήποτε νομικά του δικαιώματα. Με αυτό τον τρόπο πιστεύουμε θα ενθαρρυνθούν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Πιστωτή και Δανειολήπτη, θα ενθαρρυνθούν οι υγιείς αναδιαρθρώσεις και θα μειωθούν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.
Παράλληλα κάναμε μεγάλες προσπάθειες, πρώτα για να πείσουμε την Κυβέρνηση για τη δημιουργία του Ταμείου Αλληλεγγύης, μετά άλλη προσπάθεια να το προικοδοτήσουμε, και τώρα είμαστε στο στάδιο της ετοιμασίας της αίτησης από τους ενδιαφερόμενους. Ελπίζω μέσα στο 2021 να έχουμε την πρώτη, έστω μικρή, εκταμίευση προς τους δικαιούχους κουρεμένους καταθέτες και κατόχους αξιογράφων.
Επί πλέον, κάναμε τεράστιες προσπάθειες να πείσουμε τη Νομική Υπηρεσία να πάρει στο δικαστήριο υποθέσεις καταχρηστικών ρητρών από τις τράπεζες προς τους δανειολήπτες. Κυλούσαν το αυγό με την μανιβέλα. Ελπίζω το νέο πολυνομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε πριν λίγες μέρες από την Κυβέρνηση να είναι η λύση του προβλήματος. Θα το παρακολουθούμε.
Και ελπίζω η Νομική Υπηρεσία να ξεμπλοκάρει και να προχωρήσει επιτέλους και τη νομοθεσία για τα πνευματικά δικαιώματα επιλύοντας ένα πρόβλημα το οποίο πραγματικά δημιουργεί χάος στην αγορά, αλλά και γενικά όλα τα νομοθετήματα τα οποία εκκρεμούν ενώπιον της εδώ και πάρα πολύ καιρό μεταξύ αυτών και πολλά εναρμονιστικά και για τα οποία κινδυνεύει η Δημοκρατία να πληρώσει πρόστιμα. Ε Λ Ε Ο Σ!
4 ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Απλά και ξεκάθαρα. Μετράτε 3 ψήφους υπέρ, χωρίς κωλυσιεργίες και καθυστερήσεις. Φέρτε τα νομοσχέδια στην Ολομέλεια. Ξεκινάτε με 3 ψήφους υπέρ.
Τοπική Αυτοδιοίκηση, Δημόσια Υπηρεσία, Δικαστικό Σύστημα και Σύστημα Απονομής Δικαιοσύνης, καταπολέμηση της Γραφειοκρατίας.
Έχετε επίσης 3 ψήφους σε όλα τα νομοσχέδια τα οποία είναι ακόμα στις Επιτροπές και αφορούν την λήψη μέτρων και καταπολέμηση της διαπλοκής και της διαφθοράς.
Φέρτε τα χτες. Μιλώ για τις Επιτροπές Νομικών και Θεσμών στις οποίες εμείς δεν συμμετέχουμε, για αυτό μιλώ στο τρίτο πρόσωπο.
Στο σημείο αυτό επαναλαμβάνουμε και επιβεβαιώνουμε για ακόμη μια φορά τη θέση μας, την απαίτηση μας, για άμεση δημοσιοποίηση της λίστας Γιωρκάτζιη και είμαστε έτοιμοι να ψηφίσουμε ξανά εδώ στην Ολομέλεια για την άμεση δημοσιοποίηση της. Καλούμε τον Πρόεδρο της Βουλής όπως θέσει το θέμα για συζήτηση και ψήφιση στην επόμενη συνεδρία της Ολομέλειας. Μάλιστα εναλλακτικά, έχουμε εισηγηθεί στον Πρόεδρο της Βουλής, αν για οποιονδήποτε λόγο η δημοσίευση πιθανόν να δημιουργήσει οποιοδήποτε πρόβλημα στη Βουλή, θα μπορούσε ο Πρόεδρος της Βουλής να καλέσει ΟΛΟΥΣ τους Βουλευτές να μην επικαλεστούν τα όποια θέματα προσωπικών δεδομένων και να προχωρήσει στην δημοσιοποίηση όλων των περιπτώσεων που αφορούν Βουλευτές.
Επίσης υπενθυμίζουμε ότι έχουμε καταθέσει, και αναμένουμε από τις αρμόδιες Κοινοβουλευτικές Επιτροπές όπως τις προωθήσουν για συζήτηση, για το θέμα του ασυμβίβαστου με την οποία η ιδιότητα του Βουλευτή να καταστεί ασυμβίβαστη προς οποιανδήποτε επαγγελματική ιδιότητα ή δραστηριότητα (δείτε την λίστα Γιωρκάτζιη με τα δικηγορικά και λογιστικά γραφεία και θα καταλάβετε τι εννοώ), αλλά και για τον εκλογικό νόμο και οι οποίες αφορούν τον περιορισμό θητειών και την οριζόντια ψηφοφορία.
Σε σχέση με την κρίση θεσμών την οποία βιώνουμε και έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, επαναλαμβάνουμε την έκκληση μας όπως οι 2 θεσμοί, Γενικός Εισαγγελέας και Γενικός Ελεγκτής συναντηθούν άμεσα για άλλη μια φορά με σκοπό την επίλυση της διαφοράς και αν αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί, η μόνη λύση είναι η προσφυγή στο Ανώτατο Δικαστήριο για γνωμάτευση και να ξεκαθαρίσει τις συνταγματικές αρμοδιότητες του Γενικού Ελεγκτή. Όσο συνεχίζεται αυτή η κρίση, και ειδικά τη χρονική περίοδο που διανύουμε, μόνο ζημιά προκαλεί στον τόπο μας. Ο Γενικός Ελεγκτής πρέπει να αφεθεί να διενεργεί τους ελέγχους και να δημοσιοποιεί τα ευρήματα του όπως καθορίζονται σύμφωνα με το Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας, και το Ανώτατο Δικαστήριο θα πρέπει να γνωμοδοτήσει επί του συγκεκριμένου θέματος των πολιτογραφήσεων.
Επανερχόμενος στο θέμα των μεταρρυθμίσεων, δεν θα έχετε βεβαίως καμία ψήφο υπέρ της ιδιωτικοποίησης των Ημικρατικών Οργανισμών οι οποίοι βεβαίως πρέπει να ενισχυθούν και να εκσυγχρονιστούν ακόμη περισσότερο για να μπορούν να συνεχίσουν το έργο τους στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον το οποίο πρέπει να υπάρχει, ώστε να έχει όφελος ο καταναλωτής.
Τέλος στηρίξαμε και συνεχίζουμε να στηρίζουμε την μεγαλύτερη κοινωνική μεταρρύθμιση στον τόπο μας, το ΓΕΣΥ.
Η αυτονόμηση των δημοσίων νοσηλευτηρίων και ο έλεγχος των όποιων καταχρήσεων αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την ομαλή συνέχιση του γι’ αυτό θα παρακολουθούμε την εξέλιξη και θα παρεμβαίνουμε όποτε και όπου χρειάζεται.
5 ΛΕΜΕΣΟΣ
Όσον αφορά την επαρχία μου θα αναφέρω επιγραμματικά ένα αριθμό έργων τα οποία παρακολουθούμε και συμβάλλουμε με τις παρεμβάσεις μας στην όσο το δυνατό έγκαιρη υλοποίηση τους.
Α) Έχει ήδη υπογραφεί το συμβόλαιο για την εγκατάσταση ευφυούς συστήματος ελέγχου κυκλοφορίας στον κυκλικό κόμβο Αγίας Φυλάξεως, η υλοποίηση του οποίου αναμένεται να αμβλύνει τα διαχρονικά και μεγάλα προβλήματα που αφορούν στις καθυστερήσεις, στην κυκλοφοριακή συμφόρηση, την ταλαιπωρία και
στις μεγάλες ουρές οχημάτων που παρατηρούνται στην περιοχή.
Β) Προχωρούν ικανοποιητικά οι εργασίες κατασκευής του νέου γηπέδου στη Λεμεσό και έχει εγκριθεί πρόσφατα επιπρόσθετο κονδύλι μέσω Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού ούτως ώστε να μην υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα και το γήπεδο να παραδοθεί την Άνοιξη του 2022.
Γ) Το έργο της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Λεμεσού Σαϊττά ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ έχει αρχίσει. Μια πονεμένη ιστορία, η οποία μετά τις προσφυγές και την απόφαση της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών έχει πάρει πλέον το δρόμο της και έχουν αρχίσει οι εργασίες της πρώτης Φάσης.
Δ) Παρακολουθούμε την πρόοδο των εργασιών της κατασκευής του πολυθεματικού καζίνου θέρετρου, το οποίο εκτός από την αναμενόμενη αύξηση στις αφίξεις τουριστών, στις θέσεις εργασίας και γενικά έχοντας πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία, αναμένεται να λύσει και το
πρόβλημα μη ύπαρξης ενός μεγάλου και σύγχρονου συνεδριακού κέντρου στον τόπο μας, το οποίο να μπορεί να προσελκύσει μεγάλης εμβέλειας διεθνή συνέδρια στην Κύπρο.
Ε) Σημειώνουμε την ικανοποίηση μας για την προκήρυξη του διαγωνισμού για την ακτοπλοϊκή γραμμή Κύπρου και Ελλάδας με στόχο τη λειτουργία της θαλάσσιας σύνδεσης το καλοκαίρι του 2021.
Η δική μας θέση είναι ότι το λιμάνι που θα πρέπει να εξυπηρετήσει την ακτοπλοϊκή σύνδεση είναι το λιμάνι της Λεμεσού. Η Λεμεσός είναι πιο κοντά στο λιμάνι του
Πειραιά, άρα το ταξίδι θα είναι πιο σύντομο, το λιμάνι Λεμεσού διαθέτει πιο κατάλληλες και σύγχρονες υποδομές και ειδικά τη νέα αίθουσα επιβατών, και γενικά πιστεύω ότι το λιμάνι Λεμεσού είναι πιο ιδανικό και ελπίζω τελικά να αποτελέσει την επιλογή του επενδυτή.
ΣΤ) Τέλος εκφράζουμε την απογοήτευση και την αντίθεση μας σχετικά με τις εξελίξεις του θέματος της δημιουργίας Τεχνολογικού Πάρκου στο Πεντάκωμο και την προοπτική εγκατάλειψης του έργου από την Κυβέρνηση. Εμείς επιμένουμε ότι ο τρόπος με τον οποίο έγινε η προκήρυξη του έργου δεν προσέλκυσε το αναμενόμενο ενδιαφέρον από επενδυτές. Για μας το θέμα δεν έχει λήξει και θα προσπαθήσουμε να πείσουμε την Κυβέρνηση να το επανεξετάσει.
6 ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ
Ως Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων είχαμε ουσιαστική συμβολή σε μια σειρά από μέτρα τα οποία έχουμε εισηγηθεί προς την κυβέρνηση και τα οποία υιοθετήθηκαν από την εκτελεστική εξουσία και εντάχθηκαν μέσα στον προϋπολογισμό του 2021.
Πιο συγκεκριμένα έχουμε εισηγηθεί και έχουμε επιτύχει τα ακόλουθα μέτρα:
Παραχώρηση αυξημένου επιδόματος για τους καλλιτέχνες και αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο εξετάζονται οι ενστάσεις τους όσον αφορά τις εισφορές τους στις Κοινωνικές Ασφαλίσεις όταν αυτοί δεν έχουν εισοδήματα.
Πρόσθετο κονδύλι ύψους 5 εκατομμυρίων που αφορά το Εθνικό Ταμείο Αλληλεγγύης.
Πετύχαμε διαφοροποίηση των κριτηρίων ένταξης νεαρών ζευγαριών στο νέο Στεγαστικό Σχέδιο Αναζωογόνησης Ορεινών και Μειονεκτούντων Περιοχών.
Επιπρόσθετα, έχουμε εισηγηθεί την αύξηση του κατώτατου μισθού, την αύξηση της σύνταξης για τους χαμηλοσυνταξιούχους, παραχώρηση γενναιόδωρου εφάπαξ ποσού για τις επιχειρήσεις οι οποίες έχουν κλείσει ή έχουν πληγεί σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία,
συμφωνήθηκε να επιδειχθεί η μεγαλύτερη δυνατή ευελιξία στις αιτήσεις του Σχεδίου Εστία και τέλος να παραχωρηθεί αυξημένο ποσό για Φοιτητική Μέριμνα.
Αναμένουμε από την Κυβέρνηση να υλοποιήσει τις υποσχέσεις της σε σχέση με την κάλυψη του κουρέματος των Ταμείων Προνοίας, και την δέσμευση της για δημιουργία Ενιαίου Φορέα Στεγαστικής Πολιτικής.
Τα πιο πάνω μέτρα έχουν ως στόχο να βοηθήσουν και να στηρίξουν συγκεκριμένες κατηγόριες πολιτών, κοινωνικά ευάλωτων ομάδων, που τόσο τα προηγούμενα χρόνια όσο και σήμερα δέχθηκαν και δέχονται ιδιαίτερα βάρη λόγο της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας που μαστίζει την οικονομία και τον λαό μας.
Πως τα πετύχαμε; Μετά από συναντήσεις με οργανωμένες ομάδες και οργανωμένα σύνολα, καταγράψαμε τα προβλήματα, τις ανησυχίες και τα αιτήματα τους και ακολούθως σε συναντήσεις με τους Υπουργούς Οικονομικών, Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Εσωτερικών υποβάλαμε γραπτά υπομνήματα, και τελικά πείσαμε την Κυβερνητική πλευρά για πολλά από αυτά με τα επιχειρήματα μας, τις θέσεις μας και με τη διαχρονική σοβαρότητα μας, και όχι με ανταλλάγματα ή εκβιασμούς.
7 ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΗ ΨΗΦΙΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
Σύμφωνα με τα όσα έχουν λεχθεί τις τελευταίες μέρες, αλλά και με τα όσα περιλαμβάνονται στο λεπτομερέστατο σημείωμα το οποίο έχει ετοιμαστεί από τις Υπηρεσίες της Βουλής και αφορούν στις συνέπειες της μη ψήφισης του Κρατικού Προϋπολογισμού, φαίνεται ότι δεν υπάρχει αναφορά στο Σύνταγμα η οποία να δίνει διέξοδο σε ενδεχόμενο μη ψήφισης του Προϋπολογισμού μετά το τέλος Φεβρουαρίου και τη λήξη της περιόδου των 2 δωδεκατημορίων στην περίπτωση που αυτά έχουν εγκριθεί. Αβεβαιότητα υπάρχει και για τα δωδεκατημόρια, αφού υπάρχει η νομική άποψη ότι αν καταψηφιστεί ο Προϋπολογισμός δεν μπορεί να υπάρχουν δωδεκατημόρια διότι το Σύνταγμα λέει αν δεν ψηφιστεί ο Προϋπολογισμός ισχύουν τα δωδεκατημόρια και ότι αν καταψηφιστεί είναι κάτι διαφορετικό και δεν θα μπορούν να ισχύουν.
Σε κάθε περίπτωση δεν είναι βέβαιο ότι σε τέτοιο ενδεχόμενο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα εξαναγκαστεί σε παραίτηση αν αυτό είναι το ζητούμενο από κάποιους που καταψηφίζουν τον Προϋπολογισμό.
Άρα σημειώνουμε ότι σύμφωνα και με το σημείωμα θα δημιουργηθεί αβεβαιότητα, το κράτος ουσιαστικά θα παραλύσει και θα προκληθεί μείζων πολιτειακή κρίση με απρόβλεπτες συνέπειες σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής και οικονομικής ζωής του τόπου, θα υπάρξει κενό εξουσίας με ότι αυτό συνεπάγεται και μάλιστα όλα αυτά μέσα σε συνθήκες πανδημίας και μιας πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης.
Δεν θα αναλύσω τους διάφορους τομείς και τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν στον κάθε τομέα ξεχωριστά όπως π.χ. μισθοί, αναπτυξιακά έργα, λειτουργικές δαπάνες, όμως αναφέρω ενδεικτικά τον τομέα του Υπουργείου Υγείας. Σε σενάριο καταψήφισης του Προϋπολογισμού όπως περιγράφεται πιο πάνω, αυτό θα θέσει σε κίνδυνο τις δράσεις του Υπουργείου Υγείας και πιο συγκεκριμένα τη μεταρρύθμιση του τομέα της υγείας και το ΓΕΣΥ, αλλά και τη διαχείριση του τομέα της πανδημίας.
Επιπρόσθετα, λαμβάνουμε υπόψη ποιες επιπτώσεις θα δημιουργήσει η αβεβαιότητα από τη μη ψήφιση του Προϋπολογισμού σε πιθανές μελλοντικές επενδύσεις καθώς και σε ενδεχόμενες υποβαθμίσεις της κυπριακής οικονομίας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης.
Και επειδή κάποιοι μπορεί να πουν καταψηφίζουμε σήμερα και ψηφίζουμε σε 1 μήνα, θα ήθελα να μας πουν ποιοι είναι οι λόγοι της αναβολής της έγκρισης σήμερα, και τι θα μεσολαβήσει στο χρονικό διάστημα που θα υπάρξει.
Επί πλέον θα συνυπολογίσουμε ότι φέτος, σε αντίθεση με την περσινή χρόνια, δεν θα έχουν ψηφιστεί οι Προϋπολογισμοί των Ημικρατικών Οργανισμών άρα ούτε αυτοί θα έχουν Προϋπολογισμό για να λειτουργήσουν, γεγονός το οποίο προσθέτει στην πολυπλοκότητα και στην αβεβαιότητα της κατάστασης αλλά και στον όγκο εργασίας τους πρώτους μήνες του 2021.
Προσμετρώντας όλα τα πιο πάνω, το γεγονός ότι πολλές από τις τροπολογίες μας συγκεντρώνουν πλειοψηφία και αναμένεται να υπερψηφιστούν, το γεγονός ότι έχουμε πετύχει αρκετά από τα αιτήματα μας και τις εισηγήσεις μας να γίνουν αποδεκτά από την εκτελεστική εξουσία και τα οποία αναμένεται να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας, λαμβάνοντας υπόψη την εσωτερική δημοσκόπηση των φίλων και υποστηρικτών της Συνεργασίας Δημοκρατικών Δυνάμεων η οποία έγινε χθες και με αίσθημα ευθύνης, σοβαρότητας και υπευθυνότητας, όπως πράτταμε όλα αυτά τα χρόνια, θα υπερψηφίσουμε τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Με αυτό δεν δίνουμε ψήφο εμπιστοσύνης στην Κυβέρνηση. Σε καμιά περίπτωση. Η ψήφος εμπιστοσύνης δεν θα δοθεί μέσω του Κρατικού Προϋπολογισμού αλλά θα δοθεί τον ερχόμενο Μάη και καλούμε τον κυπριακό λαό να τιμωρήσει την κυβέρνηση και το κυβερνών κόμμα για όλα τα κακώς έχοντα.
Η ψήφος εμπιστοσύνης που δίνουμε είναι ψήφος εμπιστοσύνης στους συμπολίτες μας οι οποίοι έχουν πληγεί από την πανδημική κρίση και αναμένουν τη στήριξη και τα επιδόματα της κυβέρνησης. Είναι ψήφος εμπιστοσύνης σε αυτούς που περιμένουν τις κοινωνικές παροχές, τα επιδόματα, τους μισθούς τους, τις συντάξεις τους, σε αυτούς που αναμένουν εγκρίσεις σε διάφορα κυβερνητικά σχέδια, σε αυτούς που λαμβάνουν κυβερνητικές χορηγίες. Είναι ψήφος εμπιστοσύνης σε όλους τους πρόσφυγες οι οποίοι αναμένουν την νέα πρωτοβουλία στο Κυπριακό ενώ η πολιτική μας ηγεσία μας θα αναλώνει το χρόνο και τις δυνάμεις της να βρει λύσεις για το αδιέξοδο στο οποίο θα βρεθούμε. Σε αυτούς όλους δίνουμε ψήφο εμπιστοσύνης και σε κανένα άλλο. Γι’ αυτό ψηφίζουμε τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Πρέπει να αντιληφθούμε ότι όλα όσα λέμε και όσα ζητούμε όλοι μας αυτές τις μέρες δεν μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς κρατικό Προϋπολογισμό.
Στο σημείο αυτό, εκ μέρους της Συνεργασίας Δημοκρατικών Δυνάμεων, θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς όλους τους γιατρούς, όλο το νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό, το προσωπικό και τους φροντιστές στους οίκους ευγηρίας και γενικά όλους όσοι ήταν στην πρώτη γραμμή στην αντιμετώπιση της πρωτοφανούς αυτής πανδημίας.
Επί πλέον, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους συνάδελφους μου στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, τους γραμματείς της Επιτροπής Κωνσταντίνο Πηλείδη, Αντώνη Κωνσταντίνου και Σταυρούλα Κουσιάππα, την Τασούλα Ιερωνυμίδου, και όλες τις υπηρεσίες της Βουλής, για τη σκληρή δουλειά, τη στήριξη, τη συνεργασία, τη βοήθεια και την αλληλοκατανόηση, και τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα το σημαντικό έργο το οποίο πιστεύω ότι έχει επιτελεστεί κατά την παρουσία μου ως Πρόεδρος της Επιτροπής. Σας ευχαριστώ.
Κλείνοντας, όπως κάθε χρόνο, από αυτό το βήμα, δηλώνουμε για άλλη μια φορά ότι είμαστε παρόντες και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε αδιάκοπα μέχρι την Άγια μέρα της επιστροφής. Της επιστροφής στη δική μας γη, στα σπίτια μας και στις περιουσίες μας, και στους τάφους των γονιών και των προγόνων μας.
Σας ευχαριστώ και εύχομαι σε όλους καλά Χριστούγεννα, καλό νέο έτος, υγεία σε όλο το κόσμο και να ξεπεράσουμε το συντομότερο δυνατό τη δοκιμασία που περνά η χώρα μας.
17 Δεκεμβρίου 2020